מביטים קדימה – גם בעתיד נצטרך אוטובוסים

מציאות התחבורה הציבורית צפויה להשתנות בשנים הבאות עם הפעלת קווי הרכבת הקלה. האם השינוי יסמן את סוף תפקידם של האוטובוסים כאמצעי מוביל לתחבורת המונים? המומחים סבורים ההיפך ומעריכים שהדרישה לקווי אוטובוסים רק תעלה.

בעתיד הלא רחוק יושק הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן ובשנים שאחריו יושקו קווים נוספים. במקביל "פרויקט המטרו" השאפתני צפוי אף הוא לצאת לדרך ובשילוב שיפור של מערך הרכבות מצד אחד ותחבורה אישית שיתופית מאידך, יהיו בוודאי מי שיתהו האם האוטובוסים בדרך לסיים את תפקידים בתחבורה הציבורית בעתיד.

עם זאת, כמעט כל מומחי התחבורה הגדולים בארץ ובעולם תמימי דעים וסבורים ההפך. למעשה, המומחים בטוחים שגם בעתיד יהיה לאוטובוסים תפקיד נרחב ומרכזי בניידות בכרך העירוני ובפרברים.
לטענתם, דווקא השקת הרכבת הקלה ובעתיד המטרו תגרום לאנשים רבים המשתמשים כיום ברכבם הפרטי וכלל לא משתמשים בתחבורה ציבורית להתחיל לעשות בה שימוש יומיומי לצורך הגעה לעבודה, לימודים ובילויים.
כתוצאה מכך נפח הנוסעים בתחבורה הציבורית יגדל משמעותית ובתאם לכך תצטרך להתבצע פריסה מחודשת נרחבת שתאפשר להגיע בקלות בתחבורה ציבורית לכל מקום ומקום.

הוספת קווים של רכבות קלות או מטרו היא תהליך ארוך ומסובך שעולה מיליארדים ואילו שימוש בקווי אוטובוס, כנהוג בכל כרך עירוני בו פועלת רכבת תחתית טובה, כמשלים לתחבורה המסילתית הוא קל לביצוע, זול, מאפשר גמישות רבה ובשילוב מעבר הדרגתי לאוטובוסים נטולי פליטות מזהמים גם ידידותי לסביבה ולא גורם למפגעי זיהום ורעש.

נגישות